Thursday, June 4, 2009

Ambigrams...?? what is that..??

dengannamaALLAHyang mahaPEMURAHlagimahaPENYAYANG

kembali mencoret dlm ruangan nh, haha... alahamdulilllah, pas bape malm b'tngkus lumus siapkn pojek akhrny mlm nh dpt r rht sket, dpt r sket ruang tok bernafas..kweh3

Ok dlm post nh aku nk kongsi sket ngan korang pasal ambigrams, bagi yang x pnah dgr ambirams nh ape aku nk bg tau r nh, aku pon baru jak jmpe bnde nh, seni penulisan yang menakjubkan ( bagi aku r, lain orang lain pandangan...).  

Ambigram, jugak dikenali sbg songsangan, merupakn satu reka bentuk topografi atau artform yg bley dibaca sbgi 1 @ lebih p'kataan tidak sahaja dalam bentuknya penyampaiannya, tetapi juga daripada perspektif pandangan yang berbeza, arah atau orientasinya (korang boley tunggang tebalikkan tulisan 2 tp still ad p'kataan yg korg bley bace...). hahah, aku ckp nh dari pemahaman aku n [embacaan yg x sbrape je, klo korg nk tau lg lanjut search r kt wikipedia @ kt mane2 lmn web yang mncritakn tntang ambigrams.

ade beberape care nak bace ambigrams nh, 

SYMMETRICAL AMBIGRAMS 

-Rotational-pusing2 180darjah, tp still same gak p'kataan die

- Bilateral/Mirror Image - ala2 imej pantulan cermin

- Chain (Rotational, bilateral),- bersambung2 dalam rantaian perkataan 

-Web" ambigrams- berselirat mcm sarang labah2 

ASYMMETRICAL AMBIGRAMS

-Symbiotograms, - ambigram yang bagi 2 p'kataan yg berbeza pada view yg berlainan

- Figure/ground Relationships, - a bit tricky, sbb die bermain ngan ilusi optik, you can see 2 different word in one view of this kind of abigrams,

- Oscillations- yg nh lagi tricky, korg akn tngk satu abigrams bley jadi 2 p'kataan yg tersirat, kn btl2 teliti br nmpk, hehe...

nh ad gambo sket aku curik dari google, haha...


strangers~rotational


friend-enemy~symbiotograms


earth-air-fire-water~rotational


play-hard~symbiotograms


thin-thin-thin (black-white-grey)~figure relationship


shark-attack ~ Oscillations (2 p'kataan dlm stu pndangan) 

sape x nmpak anak luar negeri... hahaha


white...~rotational


so bagi sesape yg dh mule teruja ngan seni ambigrams nh, korg bley r klik kat beberape blog yg aku dah ushakan ntok korg nh, heheh...

awang purba, johnlangdon, nagfa, ambidextrous, davidh-n

n bagi sesiape yg terase nk mendalami lg seni ambigrams nh, sini ade sdkt maklumat pasal jenis2 ambigrams n cmne care korg nk bace ambigrams nh... thanx to john langdon... types of ambigrams

selamat menghayati seni tulisan abigrams...


p/s: bile nk reti wt tlisn cmnh, nk gak ad abigrams modulustwelve, haha... bley ltk kt blok nh...

No comments: